Διαχείριση της δυσλεξίας και της δεπυ στον εργασιακό χώρο
14 October 2020Γιατί είναι απαραίτητη η διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά
15 January 2023Έχει διαπιστωθεί ότι η χρήση του διαδικτύου έχει αυξηθεί σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό την τελευταία δεκαετία σε παιδιά και εφήβους με ΔΕΠΥ, έτσι ώστε να έχουμε να αντιμετωπίσουμε όχι μια απλή συνήθεια αλλά έναν εθισμό.
Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του εθισμού αυτού είναι η παρορμητική ενασχόληση των παιδιών και εφήβων με ΔΕΠΥ με το διαδίκτυο καθώς αυτό τους εκθέτει σε ερεθίσματα υψηλής επιβράβευσης. Η συνεχόμενη ενασχόληση τους με το διαδίκτυο και τα βιντεοπαιχνίδια οφείλεται στα διεγερτικά ερεθίσματα που προσφέρουν στο σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου τους.
Τα παιδιά και οι έφηβοι με ΔΕΠΥ χαρακτηρίζονται από το σύνδρομο «ανεπαρκούς αισθήματος ανταμοιβής» και χαμηλή διαθεσιμότητα ντοπαμίνης (ορμόνης ευτυχίας και απόλαυσης) στο σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου. Τα άτομα αυτά κατέχουν μία ανωμαλία στο γονίδιο υποδοχέα ντοπαμίνης DRD2 όπου ο εγκέφαλος στερείται επαρκούς αριθμού υποδοχέων ντοπαμίνης στα κέντρα ανταμοιβής και έτσι μειώνεται η ποσότητα ντοπαμίνης που παράγεται σε αυτόν τον τομέα. Επομένως, βιώνουν ευτυχία και απόλαυση στην καθημερινότητα τους σε μικρότερο βαθμό από τα άτομα που δεν έχουν ΔΕΠΥ. Αυτός επίσης είναι ένας πολύ σοβαρός λόγος που τα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν μειωμένη ανταπόκριση σε τιμωρίες, και ταχεία εξοικείωση σε επαναλαμβανόμενες ανταμοιβές. Έτσι λοιπόν καθώς το διαδίκτυο και τα βιντεοπαιχνίδια προσφέρουν επαναλαμβανόμενες ανταμοιβές αυτό προδιαθέτει τα άτομα με ΔΕΠΥ στην αυξημένη χρήση τους και τον εθισμό τους σε αυτά. Τέλος, έχει διαπιστωθεί ότι τα άτομα με ΔΕΠΥ έχουν νευροαναπτυξιακό υπόβαθρο που οδηγεί σε ελλειμματική ικανότητα αυτοελέγχου, γεγονός το οποίο επίσης οδηγεί στον εθισμό τους στο διαδίκτυο.
Ζωή Δελιακίδου
Ψυχολόγος Α.Π.Θ.